ブックタイトルRILAS 早稲田大学総合人文科学研究センター研究誌
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RILAS 早稲田大学総合人文科学研究センター研究誌
WASEDA RILAS JOURNAL NO. 1 (2013.ローマ10)周辺における「シルウェステルの竜退治」図像ローマ周辺における「シルウェステルの竜退治」図像──ティヴォリ、サン・シルヴェストロ聖堂をめぐって──伊藤怜Saint Sylvester and the Dragon around Rome:Romanesque Mural Paintings in the Church of San Silvestro in TivoliRei ITOAbstractSaint Sylvester was the Pope, the head of the Catholic Church. During his pontificate, the great churches werebuilt in Rome by Emperor Constantine the Great.The Church of San Silvestro in Tivoli is known for its well-preserved mural painting, dating from the end of theXII century to the beginning of the XIII century. The painting represents the lives of Saint Sylvester and Constantine.One of the scenes depicts Saint Sylvester slaying a dragon. In the text of Life of the saint, his victory overthe dragon became extremely important for Christians. This image is said to have worked as a papal politicalclaim during the reign of Pope Innocent III (c. 1160?1216). Though a number of works about Saint Sylvester andthe Dragon remain in Rome, Calvi, Ceri, Pisa, Tivoli, and Alatri, they have not been taken into consideration. Thispaper reconsiders Saint Sylvester and the Dragon in the Church of San Silvestro in Tivoli in comparison withother mural paintings around Rome.Through examination of original texts about the Life of Saint Sylvester, other scenes of the Cycle, other subjects,and a new motif, the paper demonstrates that the Saint Sylvester and the Dragon scene has been connectedwith the image of Traditio legis in the conch in the Church of San Silvestro in Tivoli. Traditio legis is the earlyChristian iconographic motif of Christ distributing his New Low in the form of a scroll to the apostles Peter andPaul. Accordingly, the paper concludes that Saint Sylvester’s victory over the dragon and Traditio legis were combinedand evoked images of Christian victory over harmful effects.はじめにシルウェステル1世は、キリスト教を公認したローマ皇帝コンスタンティヌス1世(在位306-37)の治下、ローマ司教(在位314-335)を務めた人物である。シルウェステルに関しては、皇帝への洗礼を含めた数々の逸話が『シルウェステル伝』と『コンスタンティヌスの寄進状(以下、『寄進状』)』によって伝えられ、モザイク、フレスコ画、浮彫、写本挿絵に表されてきた?。ラツィオ州、ローマとその周辺の聖堂には、11世紀末から13世紀にかけて制作された聖堂装飾が数多く現存する。これらの聖堂の壁面はモザイクやフレスコ画で装飾され、創世記、キリスト伝、聖人伝が主題となった。とりわけ12世紀から13世紀にはシルウェステルとコンスタンティヌス帝のエピソードが繰り返し描かれ、先行研究はこれらの作例とローマ教皇庁の政治的・宗教的政策との関連性を指摘してきた。ローマ近郊、ティヴォリには、シルウェステルに献堂されたサン・シルヴェストロ聖堂が建つ?。創建の時期が知られていないものの、現在の聖堂建築は12世紀に遡ると考えられる。同聖堂には、シルウェステルの生涯を表す説話場面(シルウェステル29