ブックタイトルRILAS 早稲田大学総合人文科学研究センター研究誌

ページ
9/230

このページは RILAS 早稲田大学総合人文科学研究センター研究誌 の電子ブックに掲載されている9ページの概要です。
秒後に電子ブックの対象ページへ移動します。
「ブックを開く」ボタンをクリックすると今すぐブックを開きます。

ActiBookアプリアイコンActiBookアプリをダウンロード(無償)

  • Available on the Appstore
  • Available on the Google play
  • Available on the Windows Store

概要

RILAS 早稲田大学総合人文科学研究センター研究誌

WASEDA RILAS JOURNAL NO. 1 (2013. 10)秋来ぬと風の音にぞ秋来ぬと風の音にぞ─アイステーシスと生活世界小林信之Aisthesis and the Life-worldNobuyuki KOBAYASHIAbstractThe ancient Greek word aisthesis which means sense perception has gained a second semantic context, that is,the aesthetic, in modern philosophy. As defined in Kant’s Critique of Judgment, the aesthetic is distinguished notonly from theoretical recognition, but also from practical ethics, and came to refer to an autonomous domain. Inmy opinion, the two meanings ?sense perception and aesthetic experience? are not unrelated accidents or arbitrarymutual ambivalences. Through this paper, I would like to show that the latter is an inevitable development ofthe original aisthesis as sensuous perceptiveness or awareness.The aesthetic contemplative attitude involves merely a“disinterested”and reflective way of looking at somethingwithout there being a certain practical purpose to it. This aesthetic concept of“disinterestedness”thatfollowed Kant’s work can be seen as a process similar to the phenomenological steps referred to as epoch? whichaims to set aside and“bracket”all kinds of everyday beliefs and assumptions in this world in order to discover atranscendental dimension and a philosophical perspective. Both the aesthetic and the phenomenological epoch?deny us“all natural world-life and its worldly interests.”They provide us a position above these. (Cf. E. Husserl,The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology, p. 178).Therefore the life-world (Lebenswelt) which has been found through epoch? as a transcendental reduction isexperienced and expressed in the aesthetic and poetic works of different cultures. Here I would like to treat theessential connection between a phenomenological way of thinking and an aesthetic attitude by interpreting thephilosophical writings of E. Husserl and M. Heidegger.はじめに感性的経験を意味するギリシア語のアイステーシス(aisthesis)は、近代哲学の文脈に移しおかれ、特異な二義性をおびてきた。(1)一方でアイステーシスは、感性の次元でわたしたちの認識を構成する基礎的な働き、知覚や感覚経験をニュートラルに意味している。カント哲学でいえば、『純粋理性批判』のなかで感性論(Asthetik)として主題化された領域がそれにあたる。本論でも、基本的にはアイステーシスを現象学的にこの原初的な意味においてうけとめることから出発したいと考えている。(2)だが他方で、近代にいたってアイステーシスは、価値的に「美的(asthetisch)」という特有の意味あいをおびるようになった。カントが『判断力批判』において明確な領域確定をおこなったように、美的なものとしてのアイステーシスは、学的・理論的な認識からも、実践的な行為の知(倫理やモラル)からも、区別された自律性を有するとされる。つまりこの場合には、単に認識を構成する一契機として位置づけられるのではない。このような(1)知覚と(2)美的経験という二通りの意味は、けっしてたがいに無関係な、偶然的・恣意的両義性ではない。むしろ本論で示したいのは、7