ブックタイトルRILAS 早稲田大学総合人文科学研究センター研究誌

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概要

RILAS 早稲田大学総合人文科学研究センター研究誌

WASEDA RILAS JOURNAL NO. 3 (2015. 10)東アジア仏教における韓国仏教の位相東アジア仏教における韓国仏教の位相洪潤植The Status of Korean Buddhism within East Asian BuddhismYoon-Sik HONGAbstractThe purpose of this paper is to examine the status of Korean Buddhism within East Asian Buddhism. In theinformation era of the 21st century, the role of Buddhism has become more important as‘-Dependent Origination-’emergesas a concrete and realistic alternative to overcome conflict. Korean Buddhism initially imitatedthe Chinese tradition; however, this imitation was external not internal. Korean Buddhism developed its uniqueform due to social and political circumstances. Wonhyo insisted upon Tongbulgyo, the harmony of Buddhistthought and doctrine in Sipmunhwajaeng, by reconciling various sects and promoting a belief in the pure land.This eventually led to the birth of five doctrinal sects and nine meditative sects. Baekje greatly influenced thedevelopment of Japanese Buddhism, while -Korean Buddhism came to include such article of faith as the mandalaof Japanese Buddhism. This is seen clearly in Buddhist paintings based on the Avatamsaka Sutra. TheKorean Hwaeom mandala is based on Hwaeom tantra. This differs from the Japanese mandala style, which isbased on pure tantra sutra like the Daeil Sutra. Historically, Korean Buddhism has accumulated the abilityover four steps: imitation Buddhism→doctrinal Buddhism→cultural Buddhism→practical Buddhism. Geographically,the sphere of Buddhism has expanded through continuous cultural exchange with India, MiddleAsia, China, -and Japan. The concept of Dependent Origination has evidently influenced the socio cultural roleof this faith. The social role of Buddhism today is inceasingly apparent; hence, each country should enlargenthe function of worldwide civilization through well-balanced globalization. Furthermore, Korea, China, andJapan must allow a variety of discussion in order to maintain close ties and cooperation in the future.Ⅰ.韓国仏教の受容と定着21世紀は、情報化社会、国際化社会、または文化の世紀と言われる。数多くの民族と国家が存立している21世紀に、いわゆる「地球村共生の時代」を追究するにあたって、仏教の役割が重要だと思われる。何故なら、競争の時代から協調の時代を迎え、また分析の時代から総合の時代を迎えて、仏教の核心理論である縁起法がその具体的かつ現実的な対案として登場する、と信じているからである。今日に至るまで仏教が人類社会に及ぼした影響は極めて大きい。しかし、仏教は地域や民族文化の個性によって各々異なる機能を果たしてきた感が少なくない。仏教が、そのような役割を果たすことは、かつての時代においては必然であったかも知れない。しかし再考してみると、21世紀には仏教の普遍的思想をより深化、拡散させて、仏教によって世界化・国際化社会を導くべきであり、そこに今日の仏教の社会的な教化機能があると信じる。この発表では、韓国仏教が歴史的に如何なる社会的機能を果たして、他の文化との融合を如何に期しながら仏教思想の変化・発展があったのかについて考察する。303