ブックタイトルRILAS 早稲田大学総合人文科学研究センター研究誌

ページ
55/542

このページは RILAS 早稲田大学総合人文科学研究センター研究誌 の電子ブックに掲載されている55ページの概要です。
秒後に電子ブックの対象ページへ移動します。
「ブックを開く」ボタンをクリックすると今すぐブックを開きます。

ActiBookアプリアイコンActiBookアプリをダウンロード(無償)

  • Available on the Appstore
  • Available on the Google play
  • Available on the Windows Store

概要

RILAS 早稲田大学総合人文科学研究センター研究誌

WASEDA RILASマラルメJOURNALとローデンバックNO. 3 (2015.の舞10)踊思想について-マラメルの書き換えに見られる二人の舞踊観の相違からマラルメとローデンバックの舞踊思想について──マラルメの書き換えに見られる二人の舞踊観の相違から──村上由美Mallarme and Rodenbach’s Perspectives on Danceand Negotiations with Each Other’s IdeasYumi MURAKAMIAbstractThis paper examines the similarities and differences between the ideas of Georges Rodenbach (1855-1898) and StephaneMallarme (1842-1898) about dance. Mallarme influenced Rodenbach’s style; Rodenbach began to write dancecriticism under the influence of Mallarme’s Crayonne au theatre in Divagations. More importantly, Mallarme’s use ofan extract from Rodenbach in his work is noteworthy. Why did Mallarme admire Rodenbach’s views on dance? Toanswer this, we need to investigate and analyze the views on dance found in their references to the other’s work in theirown criticisms. Studies comparing Rodenbach and Mallarme are not rare, but it is a worthwhile endeavor to considerthe problem from the perspective of dance. This paper explores what Rodenbach sought in Mallarme’s work and whatMallarme found in Rodenbach’s work.First, we will explore Rodenbach’s review of Danseuses in Figaro (May 5, 1896) in which he cites Mallarme’sfamous text from Pages (1891):“La danseuse n’est pas une femme….”Rodenbach never deepens or develops Mallarme’sconsideration of dance, but bases himself in Mallarme’s world. On the other hand, Mallarme intentionally rewritesone word when citing Rodenbach’s text. As his modification of Rodenbach’s text is very limited, it appears insignificant,however, it reveals the differences between their points of view.In Mallarme’s work, the body of the danseuse is at the same time invisible and visible because her steps seem to benotes of music, and the body play and dance assimilate the music. The danseuse’s body and the music are closely connectedin Mallarme. Conversely, the danseuse’s body does not relate to the music in Rodenbach’s work. Rodenbach’sargument focuses on the costume; therefore, Rodenbach emphasizes the significance of the cloth’s movement aroundthe body. Thus, although both Mallarme and Rodenbach similarly approach the concept of dance, this paper reveals thesubtle differences in their opinions.1.研究目的と問題の場マラルメの舞踊芸術論「〔唯一人、魔術師のように流動的で・・・ (1)〕」は、1897年刊行『ディヴァガシオン』所収「芝居鉛筆書き」の一章である。「芝居鉛筆書き」は、ほぼすべての章が新聞や雑誌に一度発表された舞台芸術についての記事から成り、マラルメ自身が各評論記事を解体、編集することで新たな作品として仕上げたものである。そのなかで、本稿が扱う「〔唯一人、魔術師のように流動的で・・・〕」ではじまる章は、唯一題名がなく、マラルメがこの「芝居鉛筆書き」制作にあたり1896年頃に書き下ろしたものであるという点で例外的な評論だといえる。すなわち、この章は『ディヴァガシオン』の編集の最終段階で、90年代のマラルメの舞踊論において中核となる思想が展開されたロイ・フラー論のあとに、舞踊論の総括として書き加えられたものであるゆえ、「芝居鉛筆書き」の制作過程において最後に執筆された点で重要であるのみならず、マラルメの舞踊思想の到達点としてもきわめて重要な論考だといえる。53