ブックタイトルRILAS 早稲田大学総合人文科学研究センター研究誌

ページ
89/542

このページは RILAS 早稲田大学総合人文科学研究センター研究誌 の電子ブックに掲載されている89ページの概要です。
秒後に電子ブックの対象ページへ移動します。
「ブックを開く」ボタンをクリックすると今すぐブックを開きます。

ActiBookアプリアイコンActiBookアプリをダウンロード(無償)

  • Available on the Appstore
  • Available on the Google play
  • Available on the Windows Store

概要

RILAS 早稲田大学総合人文科学研究センター研究誌

WASEDA『RILAS偽りのJOURNAL花園』(The NO. Little 3 (2015. Foxes, 10)1941)における奥行きの演出-アンドレ・バザンと表現の明白さを巡って-『偽りの花園』(The Little Foxes,1941)における奥行きの演出──アンドレ・バザンと表現の明白さを巡って──五十嵐拓也Ambiguity and Clarity of William Wyler’s Mise-en-Scene in The Little Foxes (1941):Reconsidering Andre Bazin’s Realism Film TheoryTakuya IGARASHIAbstractThis paper examines the mise-en-scene of William Wyler’s The Little Foxes (1941), in particular the compositionin depth. It is well-known that Andre Bazin, a French film critic who profoundly influenced French NewWave filmmakers, highly praised Wyler’s films. Bazin recognizes the value of composition in depth in that it canpreserve the ambiguity of reality, which is the core of his film realism. However, in the case of Wyler, Bazinappreciates his“clear”mise-en-scene that featured hardly any ambiguity. Why did Bazin praise Wyler’s filmsagainst his own theory? How does the“clarity”of Wyler’s mise-en-scene differ from Jean Renoir’s or OrsonWelles’which Bazin also praised for masterful composition in depth?This paper investigates the primary source of The Little Foxes, owned by the Margaret Herrick Library, Academyof Motion Picture Arts and Sciences, and compares the scripts and camera log for the film. It analyzesWyler’s manner of handling depth of field, off-screen space, and lighting techniques in detail so as to elucidatethe“clarity”of Wyler’s mise-en-scene.The final aim of this paper is to reconsider the contradiction of Bazin’s realist film theory. Jean Mitry, a filmdirector and critic, discusses how the deep-focus cinematography Bazin admired provides directors with a freedomof expression and does not provide spectators with the freedom to draw their own conclusions. To prove hispoint, Mitry uses a scene from Wyler’s The Best Years of Our Lives (1946) and demonstrates that the viewers’attention is drawn to the actor’s actions. This guided attention contradicts with the viewer’s freedom to take inthe ambiguity of reality. By adopting Mitry’s standpoint, this paper seeks to reveal the contradiction of Bazinianfilm realism.1.はじめにウィリアム・ワイラーは、サイレントの時代からカラーやワイドスクリーンの時代まで映画を撮り続けた監督である。それぞれの時代毎に撮影技術が変動していく中で、サイレント期から撮り続けてきた監督としては、ジョン・フォードやハワード・ホークスらに匹敵する巨匠と言える。現に米国アカデミー賞では監督賞を3度獲得している。これはフォードに次いで2番目に多い受賞回数であり、同じ回数で監督賞を獲得した監督としてはフランク・キャプラの名前が挙げられる。この点から見てもワイラーの評価が本国でいかに高かったかが分かる。また国際的にも高く評価されている。現代映画の実践を理論的に準備した戦後フランス最大の批評家アンドレ・バザンは、ワイラーを最も評価した人物の一人である。バザンは、ワイラーによる奥行きの演出を、現実の曖昧さを尊重するものとして賞賛した。そしてその現実の曖昧さがバザンのリアリズム論の中核に位置するものと見なされてきた。たとえば、ジャン=ルイ・コモリは「技術とイデオロギー」において、バザンの第一原則として現実の曖昧さを87