The International Symposium titled “Rethinking Authorship in East Asia and Europe” was jointly held with Columbia University during March 10th to 11th, 2017.
For detail, please refer to below :
Rethinking Authorship in East Asia and Europe
<作者>とは何か:東アジアとヨーロッパにおける歴史と実践
International Symposium
March 10 (Friday), 2017, 9:00AM – 5:00PM
March 11 (Saturday), 2017, 9:30AM – 6:00PM
403 Kent Hall, Columbia University, New York City
The age of new media (with its incessant borrowing, remixing, and transmedial cross-overs) has led to a world in which cultural production often emerges out of groups and multiple meditators, raising the question of authorship and ownership. The word “author,” which implies “authority,”
also raises the larger question of competing players, roles, and spheres of authority. These issues are particularly relevant in East Asia, where master/disciple relationships and authoritative precedence are highly valued, and where deliberate imitation, extensive borrowing, and collective creation have traditionally been inseparable practices in learning, crafts, and performance, continuing well into the 20th century. The symposium addresses these questions in a larger historical and transnational context, exploring pre-authorial and proto-authorial conditions and rethinking notions and practices of authorship.
多 様なメディアの交差(クロスオーバー)、相互借用、リミックス、改編が絶え間なく行われる今日の新メディア環境において、集団や複数の媒介者による文化生 産活動が頻繁にみられる。そうしたなかで、作者や所有権とは何を意味するのであろうか。作品とは、誰に作られ、誰のものであるといえるのか。作者、所有 者、さらには制作物の内容の境界線までもが曖昧になるなか、様々なメディアにおける文化の生産と享受をどのように考えていけばよいのであろうか。 Author ということばはまた、authority(権威)と関連する。文化生産に携わる複数の当事者の役割や権能の競合関係はどのように働いているのだろうか。今 日のこうした問題は、東アジアにおいてとりわけ関係が深い。というのも、伝統的に師弟関係や権威ある先例が尊重され、意図的な模倣、広範にわたる引用・借 用・翻案、そして集団的制作が、教育的手段ならびに文芸・芸能・美術工芸をはじめとした文化生産の実践方法として盛んに行われてきたからである。本シンポ ジウムは、<作者>をめぐる以上のような問題を、より広い歴史的・比較的コンテクストから考察する。近代の作者中心モデル構築の歴史性を見極め、さまざま に異なる作者のあり方・概念・機能とその変遷を探る。
Organizers
Haruo Shirane (Columbia University)
Tomi Suzuki (Columbia University)
Hirokazu Toeda (Waseda University)
Speakers
Paul Anderer (Columbia University)
Hiroshi Araki (International Research Center for Japanese Studies)
David Atherton (University of Colorado Boulder)
Susan Boynton (Columbia University)
Torquil Duthie (University of California, Los Angeles)
Michael Emmerich (University of California, Los Angeles)
Jane Gaines (Columbia University)
Thomas Gaubatz (Northwestern University)
Bunkyō Kin (Kyoto University Emeritus; Tsurumi University)
Yuika Kitamura (Kobe University)
Kazuaki Komine (Rikkyo University Emeritus; Waseda University)
Sungsi Lee (Waseda University)
Indra Levy (Stanford University)
David Lurie (Columbia University)
Hiroaki Nagashima (The University of Tokyo)
Frank Palmeri (University of Miami)
Pau Pitarch-Fernandez (Queens College of the City University of New York)
Ying Qian (Columbia University)
Wei Shang (Columbia University)
Anna M. Shields (Princeton University)
Satoko Shimazaki (University of Southern California)
Haruo Shirane (Columbia University)
Mihoko Suzuki (University of Miami)
Tomi Suzuki (Columbia University)
Toshiyuki Suzuki (Chuo University)
Kōji Toba (Waseda University)
Hirokazu Toeda (Waseda University)
Dorothea von Mücke (Columbia University)
Charles Woolley (Columbia University)
Hitomi Yoshio (Waseda University)
Sponsors
Weatherhead East Asian Institute, Columbia University
Donald Keene Center of Japanese Culture, Columbia University
Department of East Asian Languages and Cultures, Columbia University
Ryusaku Tsunoda Center of Japanese Culture, Waseda University
Global Japanese Studies Model Unit, Waseda University Top Global University Project,
supported by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science, and Technology – Japan
Administrative Staff
Michiko Tsuneda (Project Facilitator, Columbia University & Waseda University)
Yoshiko Niiya (Donald Keene Center of Japanese Culture, Columbia University)
Anri Vartanov (Department of East Asian Languages and Cultures, Columbia University)
Yumi Jōkō (Waseda University)
Columbia University Japanese Literature PhD Students (Symposium Assistants)
Matthieu Felt, Yuki Ishida, Ekaterina Komova, Maho Miyazaki, Joshua Rogers, Yiwen Shen,
Rachel Staum Mei, Jurriaan van der Meer, Oliver White, Chi Zhang
Friday, March 10, 2017
9:00 AM – 5:00 PM
Rethinking Authorship in East Asia and Europe
9:00 AM-9:30 AM Opening Remarks
Tomi Suzuki (Columbia University)
鈴木登美(コロンビア大学)「作者の複数性、複数の作者性」
Haruo Shirane (Columbia University)
ハルオ・シラネ(コロンビア大学)「中世日本から見る<作者性>の諸問題」
Session 1. Authority, Creativity, Gender, and Censorship
Chair: Tomi Suzuki 鈴木登美
9:30 AM-10:10 AM (25 minute presentation, 15 minute discussion)
Mihoko Suzuki (University of Miami, English and Comparative Literature)
“Gender and Authorship in Early Modern England”
鈴木 美穂子(マイアミ大学、英文学・比較文学)
「近世イギリスにおけるジェンダーと<作者>」
10:10 AM-10:50 AM (25 minute presentation, 15 minute discussion)
Dorothea von Mücke (Columbia University, Germanic Literature)
“Changing Models of Authorship and Creativity in the Arts and Sciences in Eighteenth-CenturyEurope”
ドロテア・フォン・ミュッケ(コロンビア大学、ドイツ文学)
「18世紀ヨーロッパの芸術・科学における作者性・創造性のあり方の変容」
11:10 AM-11:50 AM (25 minute presentation, 15 minute discussion)
Frank Palmeri (University of Miami, English and Comparative Literature)
“Writing and Censorship in Mid-Victorian England”
フランク・パルメリ(マイアミ大学、英文学・比較文学)
「ヴィクトリア朝中期における著述と検閲」
Session 2. Music, Poetry, and Authorship
Chair: Haruo Shirane ハルオ・シラネ
1:00 PM-1:40 PM (25 minute presentation, 15 minute discussion)
Susan Boynton (Columbia University, Music)
“Forms of Musical Authorship in Medieval Western Europe”
スーザン・ボイントン(コロンビア大学、音楽史)
「中世西ヨーロッパにおける音楽作者の形態」
1:40 PM-2:20 PM (25 minute presentation, 15 minute discussion)
Torquil Duthie (University of California Los Angeles, Japanese Literature)
“Hitomaro as Author: Literary Protagonists in Eighth-century Japan”
トークィル・ダシー(カリフォルニア大学ロサンゼルス校)
「<作者>としての人麻呂―8世紀日本における文学の主人公」
2:20 PM-3:00 PM (25 minute presentation, 15 minute discussion)
Anna M. Shields (Princeton University, Chinese Literature)
“The Need for an Author: Creating Tang Dynasty Writers in the Five Dynasties (908-976) and
Northern Song (976-1127) Eras”
アナ・M・シールズ(プリンストン大学、中国文学)
「作者の必要性 ― 五代(908-976)・北宋(976-1127)における唐代作家の創造」
Session 3. Print, Media, and Film
Chair: Paul Anderer (Columbia University) ポール・アンダラー(コロンビア大学)
3:20 PM-4:00 PM (25 minute presentation, 15 minute discussion)
Wei Shang (Columbia University, Chinese Literature)
“The Story of the Stone and Issues of Authorship”
商 偉(シャン・ウェイ)
(コロンビア大学、中国文学)
「『石頭記』と<作者>」
4:00 PM-5:00 PM (25 minute presentation, 35 minute discussion for this panel and wrap up)
Jane Gaines (Columbia University, Film and Media Studies)
“The Persistence of an Idea of Authorship in the Motion Picture”
ジェーン・ゲインズ(コロンビア大学、映画・メディア研究)
「映画<作者>という概念への固執」
Discussant: Ying Qian (Columbia University, Chinese Film and Media Studies)
銭 穎(チェン・イン)
(コロンビア大学、近現代中国映像・視覚文化研究)
Saturday, March 11, 2017
9:30 AM – 6:00 PM
Authorship in Japan: History and Practice
[in Japanese unless otherwise indicated]
Session 4. Writers, Anthologies, and Apocrypha
Chairs: Sungsi Lee (Waseda University) and David Lurie (Columbia University)
李成市(早稲田大学)、デイヴィッド・ルーリー(コロンビア大学)
9:30 AM-10:10 AM (25 minute presentation, 15 minute discussion)
Bunkyō Kin (Kim Moonkyong) (Kyoto University Emeritus; Tsurumi University)
“Authorship of Sinitic Poetry in China, Korea, and Japan: The Case of Prince Ōtsu’s ‘My Final Hour’ and Similar Poems in China and Korea”
金 文京 (京都大学名誉教授・鶴見大学教授)
「中国・朝鮮・日本における漢詩の作者: 大津皇子「臨終詩」とその類似作品を例として」
10:10 AM-10:50 AM (25 minute presentation, 15 minute discussion)
Hiroshi Araki (International Research Center for Japanese Studies)
“The Longing for an Author: A Reconsideration of the History of Tale Collections after The Tale of Genji”
荒木 浩(国際日本文化研究センター)
「希求される作者性:『源氏物語』以後の物語集史再考」
11:10 AM-11:50 AM (25 minute presentation, 15 minute discussion)
Kazuaki Komine (Rikkyo University Emeritus; Waseda University)
“Medieval Japanese Apocrypha and Authorial Legends”
小峯 和明(立教大学名誉教授・早稲田大学客員上級研究員)
「中世日本の偽書と作者伝承」
Session 5. Adaptation and Book Culture in Early Modern Japan, Part I
Chairs: Haruo Shirane and Michael Emmerich (University of California, Los Angeles)
ハルオ・シラネ、マイケル・エメリック(カリフォルニア大学ロサンゼルス校)
1:00 PM-1:40 PM (25 minute presentation, 15 minute discussion)
Hiroaki Nagashima (The University of Tokyo)
“Adaptation, Sources, History, and Pseudonyms: Authors of Akinari’s Fiction”
長島 弘明(東京大学)
「翻案・モデル・歴史、そして作者・戯号:上田秋成の小説を例として」
1:40 PM-2:20 PM (25 minute presentation, 15 minute discussion)
Toshiyuki Suzuki (Chuo University)
“Publication Culture and ‘The Author’ in the Edo Period”
鈴木 俊幸(中央大学)
「江戸時代の出版文化と<作者>」
Session 6. Adaptation and Book Culture in Early Modern Japan, Part II
[in English]
Chair: Satoko Shimazaki (University of Southern California)
嶋崎聡子(南カリフォルニア大学)
2:40 PM-3:20 PM (25 minute presentation, 15 minute discussion)
Thomas Gaubatz (Northwestern University)
“Ejima Kiseki and 18th-Century Authorship: Intertextuality, Technology, Property”
トーマス・ガウバッツ(ノースウェスタン大学)
「江島其磧のメディア環境:間テキスト性・テクノロジー・所有権 」
3:20 PM-4:00 PM (25 minute presentation, 15 minute discussion)
David Atherton (University of Colorado Boulder)
“In the Belly of Creation: Imagining the Author in Early Modern Japanese Illustrated Fiction”
ディヴィッド・アサートン(コロラド大学ボールダー校)
「本と書き手の腹の内:近世草双紙にみる作者像」
Session 7. Roundtable on Authorship and Modern Japanese Literature
[in English and Japanese]
Chairs: Hirokazu Toeda (Waseda University) and Tomi Suzuki
十重田裕一(早稲田大学)、鈴木登美
4:20 PM-5:40 PM (10-minute presentations, followed by 40 minute discussion)
Charles Woolley (Heyman Center Postdoctoral Scholar, Columbia University)
“Sequel, Adaptation, and the Gesakusha-Author Function in the Early Meiji Period”
チャールズ・ウーリー(コロンビア大学ポストドクトラル研究員)
「明治時代初期における続編・翻案および機能としての戯-作者」
Pau Pitarch-Fernandez (Queens College of the City University of New York)
“The Author as Mad Genius and the Early 20th-Century Japanese Literary Marketplace”
パウ・ピタルク=フェルナンデス(ニューヨーク市立大学クイーンズカレッジ)
「20世紀初頭の日本文学市場における「狂える天才」としての作者」
Hitomi Yoshio (Waseda University)
“The Birth of ‘Women Writers’ in Modern Japan”
由尾 瞳(早稲田大学)
「近代日本における「女流作家」の誕生」
Kōji Toba (Waseda University)
“Circle Movements and Authors”
鳥羽 耕史(早稲田大学)
「サークル運動と作者」
Respondents: Indra Levy (Stanford University) and Yuika Kitamura (Kobe University)
インドラ・リービ(スタンフォード大学)、北村結花(神戸大学)
5:40 PM-6:00 PM Closing Remarks
Sungsi Lee and Haruo Shirane
李成市、ハルオ・シラネ
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